29.10.2020

LAPIN RESERVILÄISPIIRI TOIMINTASUUNNITELMA 2021

1. YLEISTÄ

Lapin Reserviläispiiri toimii puolustusvalmiutta tukevien arvojen ja myönteisen isänmaallisen hengen ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi. Piirin korkea jäsenmäärä turvaa toimintamme laadun ja mahdollistaa uusien haasteiden täyttämisen. Tämä edellyttää, että yhdistysten uudet jäsenet myös huomioidaan toiminnoissa, jotta myönteinen kehitys jatkuu.

Suunnitteluvuoden toiminnoissa joudutaan huomioimaan vallitseva koronatilanne.

2. TAVOITTEET

Kannustamme ja ohjeistamme yhdistyksiä kehittämään omaehtoista toimintaa. Näistä etenkin ampumaharrastuksen lisääminen, reserviläiskunnon ylläpitämiseen tähtäävät toiminnot, aatteellinen ja sosiaalinen kerhotoiminta yhteishengen luomiseksi, erityisesti nuorille ja naisille suunnattu toiminta, aktiivinen tiedottaminen (jäsenkirjeet, sähköpostit, facebook), toimintojen monipuolinen kehittäminen sekä jatkuva uusien jäsenten hankkiminen.

3. TOIMINTA

3.1 Nuorten maanpuolustustahdon kohottaminen
Lukiolaisille suunnattua Turpotietäjä kilpailua jatketaan. Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa oppilaat kilpailevat alueellisella tasolla lukioissa ja niiden kesken. Ensimmäisessä osiossa parhaiten menestyneet oppilaat kilpailevat vuoden Turpotietäjä-palkinnosta valtakunnallisessa, korkean profiilin loppukilpailussa. Vuosittain jatkossa toteutettavan kilpailun ensimmäinen vaihe ajoittuu syksyyn ja valtakunnallinen loppukilpailu talvisodan alkamispäivän tuntumaan.
Hankkeen ohjausryhmässä ovat mukana reserviläisjärjestöjen lisäksi Kadettikunta ry sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry. Kilpailun käytännön toteutuksesta vastaavat ohjausryhmässä edustettuina olevien järjestöjen alueelliset ja paikalliset yhteisöt. Hanke pyritään toteuttamaan mahdollisimman pitkälti erilaisten säätiöiden rahoituksella.
3.2. Yhdistysten kotisivujen uudistaminen ja käyttöönotto
Yhdistykset jatkavat kotisivujensa uudistamista ja pitämistä ajantasaisina. Piiri ottaa käyttöön liiton internet sivuilla olevan kalenteritoiminnon, joka korvaa aiemman toimintakalenterin toimittamisen liittoon.
Liiton kouluttamat piirin kotisivuvastaavat tukeva yhdistyksiä kotisivujen ja niihin liittyvien toimintakalenterien käytössä ja ylläpidossa.

3.3 Kansainvälinen toiminta

Jatketaan yhteisiä tapahtumia Kaitseliitin Harju Malevan osaston kanssa sekä Kalottitapaamisen järjestämistä Norjan, Ruotsin ja Viron reserviläisten ja kodinturvajoukkojen kanssa. Järjestetään Kalottitapaaminen Rovaniemellä, se on samalla siirretty 50-vuotisjuhlatapahtuma.

3.4. Jäsenhankinta

Piiri kannustaa yhdistyksiä aktiiviseen jäsenhankintaan maanpuolustuksellisenhengen ylläpitämiseksi ja reserviläistoiminnan turvaamiseksi. Uusien jäsenten hankinnasta liitto palkitsee sekä yksittäisiä jäsenhankkijoita että piiriä jäsenmäärän noususta.
Messut, paikalliset tapahtumat sekä lehtijutut paikallislehdissä ovat hyviä reserviläistoiminnan tiedotus-, tunnetuksi tekemisen että jäsenhankinnan kanavia.
Jäsenistölle pitää tuottaa tapahtumia ja tietoa niistä, koska jäsenistöä kiinnostaa aktiivinen toiminta.

3.5 Naisten toiminta
Varusmiespalvelusta suorittamattomille naisjäsenille järjestetään yhdessä MPK:n kanssa erilaisia kursseja yhdessä sovituista aiheista. Yhdistyksiltä toivotaan aiheita kurssien järjestämiseen.

3.6 Järjestötoiminta

Piiri toimii yhdistysten ja liiton välisenä aktiivisena yhdyssiteenä. Piirin alueella monen yhdistyksen toiminta on erittäin aktiivista.
Osalla piirin yhdistyksistä on vielä voimassa vanhat reservin aliupseeriyhdistysten säännöt. Piiri kehottaa näitä yhdistyksiä uudistamaan sääntönsä avoimiksi liiton ohjeen mukaisesti, jolloin koko piirin alueella olisi kaikilla yhtäläinen mahdollisuus reserviläistoimintaan.

Piiri osallistuu yhdistysten ja yhteistyökumppaneiden järjestämiin merkkivuosi- ja juhlatilaisuuksiin. Piiri puoltaa yhdistysten palkitsemis- ja reservin ylennysesityksiä ansioituneille reserviläisille.
Piiri raportoi tehdyn Piiri – Liitto-sopimuksen mukaisesti määräaikojen puitteissa toiminnasta Reserviläisliittoon.

Piiri jatkaa jäsenistön tasavuosionnitteluja Lapin Nuija-lehdessä kerran vuodessa.

3.7 Tiedottaminen

Piirin sisäinen tiedottaminen hoidetaan pääasiassa piirilehti Lapin Nuijan, kotisivujen ja piirin facebook sivujen välityksellä. Yhdistysten kokouskutsut julkaistaan Lapin Nuija lehdessä. Yhdistyksiä kannustetaan käyttämään Lapin Nuijaa ilmaisena kanavana aktiivisen tiedotustoimintansa tukena. Jäsenmaksu sisältää piirin ja piirilehden lehtimaksun.

Sähköpostituslistat ja piirin sekä yhdistysten kotisivut tehostavat ja nopeuttavat nykypäivänä toiminnasta tiedottamista. Tähän liittyen jäsenistön sähköpostiosoitteiden hankinta, kirjaaminen ja päivittäminen on otettava yhdeksi tärkeäksi osaksi yhdistysten jäsenhallintaa.

Uudistuneen jäsenrekisterin ja kotisivujen toimintakalenterin avulla voi sisäistä tiedotusta lisätä merkittävästi.

Piiri lähettää piiritiedotteita muutaman kerran vuodessa liiton sähköpostirekisterin kautta.

Yhdistysten ja jäsenten asiointi liittoon toivotaan tapahtuvaksi pääsääntöisesti nettijäsenreksiterin itsepalvelukäyttöliittymässä www.reservilaisliitto.fi/kirjaudu tai sähköisesti seuraavien osoitteiden kautta:
jasenasiat@reservilaisliitto.fi
toimisto@reservilaisliitto.fi
jarjesto@reservilaisliitto.fi sekä
tiedotus@reservilaisliitto.fi.
Tämä nopeuttaa ja helpottaa yhteydenottoa ja jakaa liiton toimiston työntekijöiden kuormitusta.
3.8 Yhteistoiminta

Yhteistyö muiden maanpuolustusjärjestöjen ja alueen eri viranomaistahojen kanssa on toimintamme perusta. Myös eri yhteistyöjärjestöjen toiminnassa hyödyntää jäsentemme johtamistaitoja ja luonnossa selviytymistaitoja monilla tavoin.

Veteraanijärjestöjen työn tukeminen on tärkeää veteraanien ikääntymisen johdosta. Piiri osallistuu veteraanikeräyksiin valtakunnallisen suunnitelman mukaisesti.

Osallistumme Puolustusvoimien Pohjois-Suomen alueellisen vapaaehtoisen maanpuolustuksen neuvottelukunnan kokouksiin sekä MPK:n suunnittelutilaisuuksiin, jossa suunnitellaan seuraavan kauden kurssien koostumukset.

Pohjoismaisella reserviläisten yhteistyöllä on pitkät perinteet, joita jatketaan uuden suunnitelman mukaisesti. Yhteistoimintasopimukseen (Kaitseliit Harju Maleva / Lapin Reserviläispiiri ry sekä Lapin Reserviupseeripiiri ry) perustuva koulutussopimus sisältää koulutusyhteistyötä miehille, naisille ja nuorille. Lähetetään kutsu yhteistyökumppaneillemme osallistua 5.-6.12.2021 Itsenäisyyspäivän juhlatapahtumiin.

3.9. Kilpailu- ja liikuntatoiminta

Piirimestaruuskilpailut järjestetään perinteisissä lajeissa: pistooliampumahiihto, pistooliampumajuoksu, ampumamestaruuskilpailu, ilma-aseet, palvelusammunnat, sovellettu reserviläisammunta (SRA) ja perinneaseammunta.

Piireillä on yhteinen ampumaupseeri, jonka kautta tapahtuu kilpailujen suunnittelu ja valtakunnallisiin kisoihin ilmoittaminen. Valtakunnallisten mestaruuskisojen osallistumismaksut maksetaan piirin toimesta. Matka-avustusta maksetaan erillisen päätöksen mukaan.

Piiri valmistautuu vuoden 2022 Lapissa pidettäviin SRA SM-kilpailuihin.

Ampumaharrastuksen edistäminen kuuluu jokaisen reserviläisyhdistyksen toimintaan, kuten myös ampumaratojen säilymisestä reserviläisten käytössä piirin alueella.
Eri lajien kilpailut ovat tärkeitä perustaitojen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Piiri kannustaa yhdistyksiä järjestämään mm. marssitapahtumia ja reserviläisten perheliikuntapäiviä, jotka toteutetaan yhdistyksissä yhtä aikaa koko maassa. Piiri tukee osallistumista ResUl:n massaliikuntatapahtumiin ja kutsuu ulkomaisia yhteistyökumppaneitamme osallistumaan kilpailutoimintaamme. Kilpailuista ja tapahtumista tiedotetaan paikallisissa sanomalehdissä järjestö- ja urheilupalstoilla, Lapin Nuijassa, jäsenkirjeillä ja piirin sekä yhdistysten kotisivujen toimintakalenterissa.

4. TALOUS

Piirin talous pidetään kunnossa. Sijoitustoiminta toteutetaan hajautettuna Nordean sijoitusrahastojen ja arvo-osuustilin kautta hallinnoitavien osakkeiden kautta. Nykyiset toiminnot pystytään toteuttamaan suunnitelmien mukaisesti.

Piirin kirjanpidon hoitaa Auktorisoitu tilitoimisto Rantala ky Torniosta.

Haetaan Lapin Maanpuolustuksen Tuen, Lapin Liikuntakasvatussäätiön ja Lapin Sotilasläänin Perinneyhdistyksen avustuksia tarvittaessa suuriin projekteihin.

Lapin reservipiirien tuki ry:n hallitukseen kuuluu piirien puheenjohtajistot ja toiminnanjohtaja.
Toramon reserviläistalon muutostöitä tehdään tuen hallituksen päätösten mukaan.
Lapin Nuijan lehtimaksu (8 €/vuosi) sisältyy piirin jäsenmaksuun.
Lehden kustantajana toimii Lapin reservipiirien tuki ry. Lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Sen painosmäärä on 2700 kpl.
Lapin Nuija lehti taitetaan, painetaan ja postitetaan Tornionlaakson painotalon toimesta.

5. TOIMINTAKALENTERI

Piirin vuoden 2021 tapahtumista tehdään Lapin Reserviupseeripiiri ry:n kanssa yhteistoimintakalenteri vuosittain jaettavaksi yhdistyksille. Kalenteria täsmennetään ja täydennetään piirihallitusten ja puheenjohtajien PYT:in kokousten yhteydessä. Kalenteri on toimintasuunnitelman liitteenä.