11.2.2021

Jäsenhankintakilpailu

Reserviläisliitto järjesti viime vuonna jäsenhankintakilpailun, jonka kausi oli 1.10.2019–30.9.2020. Mukaan tuloksiin laskettiin tänä aikana liittyneet ja vuoden 2020 loppuun mennessä jäsenmaksunsa maksaneet jäsenet.

Kilpailun voitti Rovaniemen Reserviläiset ry:n Pasi Ruokanen, jonka voittotulokseksi muodostui 38 uutta jäsentä. Seitsemättä kertaa peräkkäin voittanut Vihannin Reserviläiset ry:n Pasi Parkkila sijoittui tänä vuonna toiseksi. Hän hankki 31 uutta jäsentä. Kolmanneksi tuli Vammalan Reserviläiset ry:n Mika Salovaara 17 uuden jäsenen tuloksellaan.

Henkilökohtaisessa jäsenhankintakilpailussa oli tällä kertaa mukana 289 jäsenhankkijaa, jotka hankkivat yhdistyksiin reilut 619 uutta jäsentä. Jokainen jäsenhankkija palkitaan lahjakortilla, jotka toimitetaan osallistuneille maaliskuun loppuun mennessä. Vuoden 2020 kilpailun kymmenen kärki oli seuraava:

• Pasi Ruokanen, Rovaniemen Reserviläiset, 38 jäsentä
  • Pasi Parkkila, Vihannin Reserviläiset, 31 jäsentä
  • Mika Salovaara, Vammalan Reserviläiset, 17 jäsentä
  • Jouko O Hyppönen, 12 jäsentä
  • Matti Salonen, 12 jäsentä
  • Jari Kerola, 11 jäsentä
  • Ollipekka Seppälä, 11 jäsentä
  • Hannu Hauki, 8 jäsentä
  • Perttu Hietanen, 8 jäsentä
  • Jarno Lahtinen, 8 jäsentä

Yhdistysten välinen kilpailu

Reserviläisliitossa järjestettiin kolmatta kertaa myös yhdistysten välinen jäsenhankintakilpailu, jossa oli kolme, jäsenmääriin pohjautuvaa sarjaa. Sijoituksen kilpailussa ratkaisi se, montako prosenttia vuoden 2020 aikana jäseneksi liittyneet henkilöt muodostivat vuodenvaihteessa asianomaisen yhdistyksen kokonaisjäsenmäärästä.

Alle sadan jäsenen yhdistyksille tarkoitetun A-sarjan voitti Tervon Reserviläiset 23,3 prosentin tuloksellaan, 100-399 jäsenen yhdistysten B-sarjan voitti Oriveden Reserviläiset 12,9 prosentin tuloksellaan ja isoille yhdistyksille tarkoitetun C-sarjan Turun Reserviläiset 13,6 prosentin tuloksellaan. Voittaneet yhdistykset palkitaan 500 euron (A-sarja), 750 euron (B-sarja) ja 1 000 euron rahapalkkioilla.

Kaikkien aikojen kokonaisjäsenmäärä

Reserviläisliittoon liittyi vuoden 2020 aikana 3 190 uutta jäsentä, mikä nosti kokonaisjäsenmäärän ennätykselliseen 38?903 henkilöjäseneen. Uusien jäsenten keski-ikä oli viime vuonna 40,4 vuotta. Reserviläispiireittäin tarkasteltaessa eniten kasvua oli Uudenmaan piirissä (2,48 %) sekä Helsingin piirissä (1,89 %). Kolmanneksi eniten kasvua oli Varsinais-Suomen piirissä (1,51 %).

Vuonna 2020 liittyneistä 40 prosenttia kuului miehistöön, 39 prosenttia oli aliupseereita ja 6 prosenttia upseereita. 7 prosentilla miehistä ei ollut sotilasarvoa ja naisista vastaavasti 8 prosentilla ei ollut sotilasarvoa. Reserviläisliitto onkin ainoa kaikille suomalaisille avoin maanpuolustusjärjestö.